Blog‎ > ‎

Social Kapital

indsendt 6. jul. 2016 07.44 af Mettelene Jellinggaard   [ opdateret 6. jul. 2016 09.59 ]

Gennem længere tid har Provokator undersøgt, hvad der skal til for at komme nærmere det effektive arbejdsliv. Det arbejdsliv, hvor der er overskud, både på den faglige og den private konto.

Måden at sikre dette, er gennem arbejdet med Social Kapital og Nudge. Social Kapital er koblingen mellem samfundsvidenskaben og naturvidenskaben. Helt nye neurobiologiske forskningsresultater viser hvordan mennesket har et naturligt indbygget 'biologisk værdigrundlag' som fungerer ved hjælp af stress og belønningsstoffer og hvis formål er at sikre vores overlevelse (og lykke) og som ikke uden videre problemer kan udskiftes eller negligeres.

 

Fordi vi er flokdyr er samarbejdets værdigrundlag hardwired i hjernens instinkt- og belønningssystem: 

  • Generøsitet
  • Retfærdighed
  • Anerkendelse

Tillid er ikke noget man kan pålægge andre at have til en. Det eneste ledelse, medarbejdere og tillidsrepræsentanter kan gøre for at skabe tillid hos hinanden er at optræde troværdigt. Ledelse og medarbejdere må derfor hele tiden arbejde med at opbygge deres troværdighed for at opbygge tillid og dermed social kapital i virksomheden.

 

Vi er forskellige og har forskellige styrker og svagheder, og det kan kun håndteres via en bevidst ledelsesindsats med de fælles mål for øje. Vi har f. eks brug for de indadvendte og de trives ikke i åbne kontorlandskaber og er rigtigt dårlige til at markedsføre sig selv. En dygtig leder kan få det bedste frem i alle og udnytte både synergi i gruppen og den sociale kapital der kan opbygges, når den generøse, retfærdige leder inkluderer alle og dermed viser og modtager tillid.

 

"Social kapital handler om godt samarbejde, tillid og retfærdighed mellem medarbejder og leder.
Godt helbred, motiverede medarbejdere, forbedret produktivitet og kvalitet, godt psykisk arbejdsmiljø. Det kan godt betale sig at gå efter en høj social kapital. Der er store gevinster at hente både for de ansatte og for virksomhederne" Professor Tage Søndergaard Kristensen, NFA.